Què és un arxiu?
Un
arxiu és un conjunt de documents generats o acumulats per part d'una entitat pública o privada com a resultat de l'exercici pròpi d'aquesta que, pel seu valor, es considera que s'ha de vetllar per la seva conservació i preservació. L'indret i la institució on es
guarden, reuneixen i gestionen prenen, també, el nom d'arxiu.
D'arxius n'hi ha de diferents menes i no tenen perquè ser tots històrics; poden comprendre documents de d'èpoques molt diverses i períodes molt amplis. Solen diferenciar-se per les característiques principals que limiten el seu fons documental, ja siguin temàtiques (arxius notarials, arxius eclesiàstics, etc.), territorials (arxius municipals, comarcals,...) o tipològiques (arxius fotogràfics, cartogràfics, etc.).
D'altra banda, els arxius es poden classificar també segons l'ens que n'ha produït o recopil·lat els documents. Així, es poden distingir els arxius privats (personals o familiars, eclesiàstics, d'associacions,...), els que pertànyen a entitats o corporacions (col·legis -com l'Arxiu històric de protocols notarials-, universitats, etc.) o els públics (municipals, de diputacions, estatals, reials, etc.).
Cal tenir en compte, doncs, la naturalesa del document que volem trobar per tal de buscar-lo a l'arxiu que més s'adequa a les
nostres necessitats.
Com funciona un arxiu?
Aquest vídeo
ens permet fer-nos una idea del procés que, en teoria, segueixen els
documents des que arriben a l'arxiu fins que els podem consultar.
D'altra banda, en aquesta entrevista al programa Tot és possible de RAC1, l'arxiver de l'Arxiu Municipal de Sant Cugat del Vallès, Francesc
Giménez Martín, ens ofereix una explicació del funcionament d'un arxiu
municipal i els serveis que pot donar als ciutadans.
Abans d'anar a un arxiu, però, cal saber què busquem. Els arxius solen posar a l'abast dels seus usuaris catàlegs i inventaris; és recomanable consultar-los abans d'iniciar la recerca per tal de facilitar-nos la feina i agilitzar el procés. Un cop ja sabem quin és el document que ens cal consultar, podem anar a l'arxiu a demanar-lo.
Durant la nostra recerca, hem visitat l'Arxiu Històric de Protocols de Barcelona, per tal de consultar alguns dels inventaris que conté el seu fons documental. Abans d'anar-hi vam buscar en el catàleg quins documents s'adaptaven més a les nostres necessitats per tal que, un cop allà, la consulta fos més ràpida i àgil.
Enllaços
- El web de la Generalitat de Catalunya ofereix aquest cercador d'arxius que permet localitzar els diferents arxius catalans.
- Pàgina web de l'Arxiu Nacional de Catalunya (ANC).
- Portal de l'Arxiu de la Catedral de Barcelona, el fons del qual està compost per documents de tipologia i temàtica variada: eclesiàstics (butlles papals, privilegis eclesiàstics,...), notarials (capbreus, manuals notarials...), juridics (resolucions, etc.), entre d'altres.
- Web de l'Arxiu de la Corona d'Aragó.
- Pàgina web de l'Arxiu Diocesà de Barcelona.
- Portal de l'Arxiu i Biblioteca Episcopal de Vic.
__________________________
Part d'aquesta informació ha estat extreta de les pàgines web i llibres següents:
- Què és un arxiu?.patrimoni.gencat http://www20.gencat.cat/portal/site/Patrimoni/menuitem [consulta: 4 de maig del 2012]
- Grup d'innovació docent [contra]taedium. Cultura escrita. http://www.ub.edu/contrataedium/ordit/cultura_escrita/recerca.htm [consulta: 4 de maig del 2012]
- CRUZ MUNDET, José Ramon, Manual de Archivística. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 2003.